ПІДТРИМАТИ НАС
Допомога
ЗСУ

Пиво, комбуча, запальнички та насіння: як виробники експлуатують символи війни в Україні

Редиска «Азовсталь», кабачок «Привид Києва», шпинат «Сила ЗСУ», запальничка, на якій вигравіюване зображенням розстріляного після слів «Слава Україні» Олександра Мацієвського, комбуча «Героїчна Буча», пиво «Герої не вмирають», – в Україні періодично виникають масштабні обговорення щодо недоречних назв, що їх обирають виробники. Як вони пояснюють свою мотивацію та як виходять із ситуацій, які ж самі створили, розповідаємо
МАНІПУЛЯЦІЇ
МАНІПУЛЯЦІЇ

«Героїчна Буча комбуча»

На етикетці – синьо-жовті барви, червоним – напис «Героїчна». Навіть після шквалу суспільного невдоволення виробники продовжують продавати напій з такою назвою. Хоча, здавалося б, забрати лише слово «героїчна» – і претензій не буде чи принаймні буде точно менше. Однак ні. Є класичний смак «героїчної», а є цитрусовий.

Хоча сильніше назви, мабуть, дратує пояснення на сайті напою. «Чому наша комбуча героїчна?» – і описи про те, з чого її готують, і як вона «поліпшує процеси обміну речовин і нормалізує біоценозу кишечнику може використовуватися як напій з профілактичними та загальнооздоровчими властивостями та має виражений біологічний ефект на організм», а ще «надае сил та бадьорості у день, та розслабляє після робочого дня, а також чудова альтернатива алкогольним напоям». 

Що в цьому героїчного? Незрозуміло.

Де розміщений завод виробника? Можливо, у Бучі? Ні, в Ірпені. 

Нагадаємо, звання Місто-герой Буча отримала 24 березня 2022 року. Місто 33 дні було під тимчасовою окупацією росії. Офіційна кількість загиблих внаслідок цього – 461 людина в самому місті, разом з околицями – 1 137. (станом на 8 червня 2022 року).

Пиво «Герої не вмирають»

«Новий благодійний сорт, прибуток від продажу якого повністю передаватиметься до благодійного фонду», – про це йдеться в описі продукту. Назву теж не змінили, попри невдоводення багатьох українців. 

Співзасновник компанії-виробника Олексій Гавриш свого часу пояснив: назва – не маркетинговий хід, таким чином збирають мільйони гривень на українських військових:

«Мені шкода, що в когось вийшли  негативні або неприємні сприйняття нашої ідеї. Проте ми всі робимо все, щоб наблизити нашу перемогу».

Насіння «Азовсталь», «Герої УПА», «Сила ЗСУ»

На початку березня у соцмережах українці почали активно поширювати ще одну знахідку – «Насіння перемоги» із назвами, що так чи інакше повязані із досвідом повномасштабного вторгнення. Як слушно зауважили експерти, це несправжні назви сортів, їх якраз вказали на звороті. А от ці тригерні нові назви начебто мали звернути на себе увагу покупців. На упаковках було вказано, що прибуток піде на підтримку ЗСУ.

Зрештою, після критики, засновник ТМ «Насіння України» Петро Таращенко опублікував у фейсбуці вибачення та пояснення: серія була лімітована, вся вона вже відвантажена.

«Я вибачаюсь перед всіма кому використання цих назв принесло біль, роздратування та інші негативні емоції. Водночас хочу подякувати тим хто з розумінням віднісся до проекту і врахував благодійну мету його створення», – написав Петро Таращенко. Періодично на сторінці торгової марки публікують фінансові звіти про кошти, виручені за серію «Насіння перемоги». Станом на 10 березня це 72 тис. гривень.

Запальничка з силуетом Олександра Мацієвського

«Замовляйте прямо зараз та отримайте задоволення від від використання цього прекрасного аксесуара», – це опис до реклами запальнички, на якій вигравіювали силует, за яким вгадується Олександр Мацієвський – боєць ЗСУ, відео із розстрілом якого шокувало користувачів соцмереж. Попри нечуйність авторів цього дизайну до ситуації, паралельно ще нагадаємо, що вигравіюваний на запальничці стилізований напис «Героям Слава!» – це «передерта» робота ілюстратора Нікіти Тітова. Сама ж ілюстрація Мацієвського з запальнички – також результат чиєїсь роботи, вона є серед тих плакатів, які намалювали одразу ж після публікації відео. Її авторство наразі встановити нам не вдалося. Якщо знаєте, підкажіть нам, будь ласка, ми доповнимо текст.

Рекламу запальнички незабаром прибрали. Очевидно, чимало користувачів поскаржилися на «прекрасний аксесуар».

Як реагують бійці ЗСУ

З негативними реакціями цивільних все зрозуміло. А що ж думають про такі оригінальні підходи в рекламі та зборах грошей військові? Звісно, за всіх ми не ручаємося, але ось думки кількох.

Наприклад, у фейсбуці боєць ЗСУ Юрій Гудименко написав таке:

«Це неправильно. Ви це робите не з почуття патріотизму. Ви це робите з бажання збільшити продажі. У вас корисливий мотив. Корисливий мотив у бізнесу бути зобов‘язаний, і тут питань нема. Але є дуже чітка межа. Там, де ваша заслуга і ваш вчинок – ок. Де не ваш – не ок. Все просто. Прибуток або частина прибутку на підтримку ЗСУ? Супер. Це ваше рішення, це ваш прибуток і ваш вчинок. Пишіть про це величезними літерами, подавайте приклад іншим, все чудово.

Назва з місця, яке прямо асоціюється з боєм чи трагедією – ідіть на*уй. Це не був ваш бій, це не була ваша трагедія. Ви тут ні до чого, ви просто хайпуєте на чужій крові», – написав боєць і закликав натомість вказувати на товарах, що в компанії працевлаштовані ветерани, що бізнес був у росії, але вийшов, чи що допомагають армії.

Голова Інституту національної памяті та боєць ЗСУ Антон Дробович також розкритикував, зокрема, назву комбучі і закликав бути більш чуйними та відповідальними:

«Багато людей зараз, під час війни, не тільки військових, але й цивільних, травмовані. Чутливість до всіх речей пов'язаних з населеними пунктами, місцями, де сталися трагічні події, де російське вторгнення призвело до загибелі людей, має бути підвищена. Маркетинг-стратегії, позиціонування товарів, неймінг, – вони обовязково повинні враховувати цей цей момент чутливості. Інакше це призведе до ретравматизації людей. Це абсолютно безвідповідально»small logo

НАД ПРОЄКТОМ ПРАЦЮВАЛИ
Ірина Небесна
Ірина Небесна
фактчекерка По той бік гендеру
АКТУАЛЬНІ НОВИНИ
01 / 01