Хто і для чого створює псевдоновинні фейсбук-сторінки
Серед наших підписників люди різних професій, освіти, життєвого досвіду. Якщо знайдуться такі, що підписані на нижчезгадані фейсбук-сторінки — розкажіть, що підкуповує вашу довіру? І чи після цієї публікації ви відпишетеся від них?
***
В Україні працює скоординована мережа псевдопатріотичних фейсбук-сторінок, які поширюють клікбейтні та маніпулятивні заголовки, щоб монетизувати свою авдиторію.
Більшість із них з’явилися у 2014–2021 роках, а з початку повномасштабного вторгнення росії в Україну їх кількість різко зросла. Вони ховаються за патріотичними гаслами (називають себе: Незламна Країна, Слава Україні — Героям Слава, Україна Переможе), оскільки це збільшує популярність та вплив на користувачів.
І такий вплив дійсно величезний. Громадська організація “ОПОРА” провела дослідження та знайшла понад 120 сторінок, які поширюють дезінформацію в українському сегменті фейсбуку. Сумарно на своїй ура-брехні вони зібрали понад 62 мільйони підписників. Лише за останній рік із контентом, який вони наплодили, провзаємодіяли майже 44 мільйони людей.
Як і на кого це працює?
25% реакцій на дописи цих сторінок — це сумні вподобайки. Воно і не дивно — велика кількість дописів — про загиблих українських військових і цивільних. Вони публікують некрологи, різного роду трагічні повідомлення, що активізує користувачів. Тотальна більшість із них — 94,9% — щодня розміщували принаймні одну публікацію про смерть захисників України.
Часом постять фейкові новини про несправжні досягнення Збройних Сил України, що створює завищені очікування та розчарування суспільства. Контент цих сторінок містить передбачення, астрологічні прогнози та гороскопи, які створюють ілюзію швидкого закінчення війни та смерті російського президента. Такі оптимістичні новини також сприяють нарощенню кількости підписників. Хоча цим грішать і деякі провідні ЗМІ.
Часто ці сторінки публікують посилання на свої сайти. Стрічка новин на них майорить суцільним клікбейтом: «ТЕРМІНОВО», «ВИ БУДЕТЕ ШОКОВАНІ» (на кшталт цього), та загалом однакова за змістом. Поміж некролома та фейковими здобутками на фронті можна помітити рекламу фінансових махінацій та сумнівних лікарських препаратів.
Дослідники припускають, що це і є одна з основних цілей аферистів, ймовірно росіян — заробити гроші не такій рекламі.
Щоб зібрати з користувачів більше грошей, аферисти маніпулюють їхніми емоціями — використовують чутливі світлини, наприклад, із пораненими бійцями. Примітно, що про деякі з цих маніпуляцій ми вже писали, розповідали: https://bit.ly/3ORWTKm, https://bit.ly/3OO0edh