Манупуляції навколо законопроєкту проти "ботоферм"
Останніми днями новинарі лякають своїх читачів законопроєктом, в якому за критику влади нібито пропонують саджати до в'язниці на 5-7 років з конфіскацією майна. Цю новину супроводжують маніпулятивні заголовки на кшталт «7 років в'язниці за критику влади», «Скандальний законопроєкт», «Дзеркалимо рф? У Раді пропонують ув'язнювати на 5-7 років».
Ми з'ясували, що це за законопроєкт і що він пропонує
Про що мова?
Що пропонують?
Парламентарі пропонують ввести кримінальну відповідальність за створення та продаж фейкових облікових записів і сторінок у соціальних мережах, а також за поширення з них недостовірної інформації, що загрожує національній безпеці України.
Зокрема, в пояснювальній записці автори ініціативи вказують, що соцмережі не дуже реагують на повідомлення про фейкові обліковки й сторінки, які причетні до інформаційних атак, тому «цю проблему, напевно, варто вирішувати іншими законодавчими змінами, які дозволять посилити позицію спеціально уповноважених державою органів у комунікуванні з власниками, керівниками (офіційними особами) соцмереж, інших інформаційних платформ».
Каратимуть за критику влади?
Ініціатори законопроєкту запевняють, що не збираються переслідувати людей за критику влади в соцмережах, а лише хочуть впливати на ботоферми в Фейсбуці.
Так, проєкт закону передбачає кримінальну відповідальність за створення, придбання, використання або збут облікових записів, у тому числі тих, які містять свідомо неправдиву інформацію про користувача в інформаційних системах та мережах для розміщення та поширення фейків.
Карати за це пропонують штрафами в розмірі від однієї тисячі до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до двох років.
Якщо це повториться або буде організовано за попередньою змовою групою осіб - для впливу на ухвалення рішень держорганами – у такому випадку парламентарі пропонують саджати або обмежувати волю на 3-5 років.
Закон прийняли?
Ні, 19 квітня проєкт закону одержали у Верховній Раді, а на наступний день направили на розгляд комітету. Нині його статус «опрацьовується у комітеті».
25 квітня голова комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв в коментарі «Детектору медіа» зазначив, що ймовірність ухвалення законопроєкту дорівнює нулю. За його словами, проєкт навіть не збиралися розглядати найближчим часом на комітеті, бо мають серйозніші пріоритети, але через надмірну увагу суспільства і міжнародних партнерів, ініціативу розглянуть на найближчому засіданні комітету.
Що відомо про ініціатора проєкту?
Ініціатором законопроєкту є Георгій Мазурашу, який у 2019 році був обраний народним депутатом 9 скликання по 203 округу (Чернівецька область).
Цей депутат постійно потрапляє у рейтинги «проєктної плодовитості». Наприклад, у 2021 році він став співавтором 221 ініціативи. Але з цих проєктів парламент ухвалив в цілому лише 18 або 8,1% від загальної кількості. Такий от законопроєктний спамер.
Георгія Мазурашу критикують не вперше. Наприклад, у 2020 році він реєстрував законопроєкт №3917, в якому пропонував ввести адміністративну відповідальність «за пропаганду гомосексуалізму та трансгендеризму».
Цей проєкт засудив Уповноважений з прав людини – не відповідає конституційним нормам і міжнародним правовим стандартам в галузі прав людини, натомість спрямований на дискримінацію представників ЛГБТІ-спільноти та порушення їхнього право на повагу до честі й гідности. В підсумку документ зняли з розгляду.
А в квітні 2023 Георгій Мазурашу зареєстрував проєкт №9178, в якому пропонує дозволити приватним підприємствам та фізичним особам-підприємцям обслуговувати громадян НЕ українською мовою. Сам ініціатор пояснює це тим, що в Україні багато представників національних меншин. Законопроєкт перебуває на розгляді, втім Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики на своєму засіданні 20 квітня 2023 року рекомендував Верховній Раді України не включати його до порядку денного