ПІДТРИМАТИ НАС
Допомога
ЗСУ

Як розважливо поводитись в Інтернеті: поради для дітей від "По той бік новин Kids"

Сьогодні ділимось порадами щодо розважливого поводження в інтернеті та перевірки правдивості інформації. Наголошуємо на важливості розвитку критичного мислення. Розповідаємо правила використання перевірених джерел, аби уникнути поширення фейків у цифровому середовищі. Ці поради будуть корисними для дітей, які тільки формують своє розуміння онлайн-світу й того, як він працює.
СПЕЦПРОЄКТИ
СПЕЦПРОЄКТИ

Привіт, друзі!

Сьогодні ми знову поговоримо про те, як розважливо поводитися в інтернеті. Інтернет — це бездонна криниця знань, тут є майже все, що б ви хотіли дізнатися — від назв динозаврів до останніх новин робототехніки.

Але не вся інформація в ньому правдива. Інтернет — це вільний простір, куди пише кожен, хто забажає, яким би розумником чи, перепрошуємо на слові, дурнем не був. Тому важливо вміти перевіряти інформацію, яку ви знайшли й хочете використати. Бо, знаєте, в мережі теж є смітники. Ви ж не хочете з них “харчуватися”, еге ж?

 

Ось кілька порад, як споживати лише якісний контент (радимо читати з дорослими, які роз'яснять, якщо ви чогось не зрозумієте):

 Не вірте всьому, що ви бачите або читаєте в інтернеті.

  •  Заголовок: "Вчені знайшли еліксир безсмертя!"
  •  Реальність: Це клікбейт, який веде на статтю про новий крем від зморшок.
 Знайдіть достовірні джерела інформації: авторитетні видання, наукові статті, відеоканали або програми з хорошою репутацією.
  •  Відеоканали: Crash Course, TED-Ed, "SciShow";
  • Перелік дитячих ютуб-каналів від "По той бік новин".
Список не вичерпний.
 
 Ставте запитання.
  •  Автор: Чи має він досвід та знання з теми, про яку пише, говорить?
  •  Джерела: Чи посилається автор на авторитетні джерела?
  •  Об'єктивність: Чи є в автора упередження щодо теми? Це коли хтось уже має свою думку про щось і відстоює її без доказів і незалежно від правди.
 Думайте критично.
  •  Емоційність: Чи використовує автор емоційні заголовки, щоб переконати вас у чомусь?
  •  Логіка: Чи є твердження автора логічними та послідовними?
  •  Факти: Чи підтверджуються слова автора фактами?

Не поспішайте ділитися інформацією з іншими.

  •  Перевірка: Переконайтеся, що інформація достовірна, перш ніж поділитися нею з друзями.
  •  Відповідальність: Ви несете відповідальність за інформацію, якою ділитеся, ви ж не хочете, щоб вас звинуватили у брехні?
  •  Критичне мислення: Заохочуйте своїм прикладом інших мислити критично та перевіряти інформацію.
 
 Ось кілька секретів, як це зробити
 
Порівняйте інформацію з кількох джерел.
  • Тема: "В Україні різко зросла кількість аварій на дорогах"
  • Джерело 1: Невідомий блог
  • Джерело 2: Офіційний сайт поліції
  • Висновок: Інформація з блогу може бути неправдивою. Перевірте її на офіційному сайті поліції.
 
 Перевірте, чи достовірне джерело інформації.
  •  Джерело: Вікіпедія
  •  Перевірка: Вікіпедія — це загальнодоступна енциклопедія, де кожен може редагувати статтю.
Перевірте список джерел, на які покликається автор, щоб переконатися, наскільки вони надійні.
  •  Джерело: Сайт новинного агентства
  •  Перевірка: Перевірте репутацію новинного агентства. Пошукайте відгуки про нього в інтернеті.
 Пошукайте інформацію про автора.
  •  Автор: Пилип Конопелько
  •  Пошук: Пошукайте інформацію про нього в інтернеті. Чи є він експертом в темі, про яку пише?
  •  Автор: Невідомий
  •  Висновок: Якщо автор не вказаний або про нього немає інформації, це може бути ознакою неправдивої інформації. Особливо це стосується анонімних сторінок у соцмережах та телеграм-каналах.
 Зверніть увагу на дату публікації.
  •  Дата: 2015 рік
  • Тема: "Нові дослідження показали..."
  • Висновок: Інформація може бути застарілою. Перевірте, чи є новіші дослідження з цієї теми small logo
НАД ПРОЄКТОМ ПРАЦЮВАЛИ
Сова
Сова
фактчекерка на всі крильця
АКТУАЛЬНІ НОВИНИ
01 / 01