Як Інстаграм блогери борються з блокуванням через нелегальну рекламу казино
“Настали темні часи, тому підтримуйте одне одного”, – так нещодавно звернулася одна з інстаблогерок до своїх підписників. Якщо ви думаєте, що йдеться про війну чи черговий російський обстріл, мусимо вас розчарувати. Вона стурбована блокуванням сторінок блогерів у Instagram.
Інстаблогери почали створювати резервні обліковки та рекламувати їх одне в одного. Адже основні сторінки масово блокують, тому в такий спосіб вони перестраховуються. Під блок потрапили сторінки тих із них, кількість підписників яких сягала сотні тисяч, а подекуди й мільйона користувачів. Наприклад, Юлії Верби та Анни Алхім.
Самі вони скаржаться на утиски й запевняють, що потрапили під блок, бо говорять “правду про війну”. Насправді причина банальна й жодного утиску свободи слова немає – блокують за нелегальну рекламу онлайн-казино.
17 липня Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей (далі – КРАІЛ) повідомила, що в співпраці з Meta виявили та припинили 95 випадків розповсюдження реклами азартних ігор у соціальних мережах компанії, серед іншого заблокували три облікові записи користувачів, що її поширювали.
Така активність КРАІЛ не може не тішити, але відкриємо таємницю – їм допомогли небайдужі українці (і ми теж до цього трішки доклалися).
Пам’ятаєте, як ми розповідали, як після обстрілу “Охматдиту” певні блогери почали публікувати заклики про “необхідний мир”? За співпрацю з росіянами їх за руку поки ніхто не зловив, але вони вже не вперше поширюють російські наративи, при чому синхронно. Після того користувачі Х (який усі продовжують називати Твіттер) пригадали, що так само синхронно саме ці інстаблогери поширюють рекламу онлайн-казино.
Користувачка з ніком Not Now запропонувала подавати скарги до КРАІЛ на блогерів, що рекламують казино. Вона написала допис, мовляв, одна справа, коли вони рекламують крамниці з непотребом і геть інша – ігри, що підривають суспільство з середини, а також розписала алгоритм дій у такій ситуації.
Це було 15 липня, а вже буквально в наступні дні, одні блогери почали закривати свої сторінки від тих, хто на них не підписаний, а інших заблокували.
Надихнувшись тим, що все-таки є орган, який контролює і карає за нелегальну рекламу, твітеряни почали писати звернення.
Ми також відправили вже 18 скарг. Останні кілька тижнів довелося передивитися дуже багато шлаку, від цих “тиць туточки” та “щастить за посиляннячком” майже фізично погано.
Ви запитаєте звідки ми знаємо про ці обліковки? Допомогла інша твітерянка під ніком Пивонія. Вона зібрала перелік найвідоміших блогерів, які рекламували ці онлайн-застосунки. Цей список не повний і досі поновнюється іншими користувачами, бо, як виявилося, інфлюєнсерів, що рекламують “ссилочькі, які приносять гроші” в Україні багато.
Найбільше в цій ситуації відзначилася скандальна блогерка Алхім. Вона відома тим, що раніше називала путіна "найвпливовішим лідером світу". Нині вона свою думку нібито змінила, але продовжує розмовляти російською і споживати російський контент, а також просувати ці ідеї на своїй сторінці Instagram.
Після того, як її основну сторінку заблокували, вона записала декілька відео, де назвала українців гейтерами (це найм’якіше з того, що прозвучало) і повідомила, що блогерів “виганяють з країни”. І якщо їх усіх поблокують, то не буде кому донатити і закривати збори.
Гарна спроба, але жоден із тих, хто рекламує казино і чиї сторінки ми моніторили, не постить волонтерські збори та не згадує війну (а вони ж нібито говорять про неї правду). Дехто останнім часом почав кидати петиції на присвоєння звання героя загиблим військовим. Такий допис завжди йшов після реклами азартних ігор, тому виглядало це як намагання згладити ситуацію.
Чому ця акція проти блогерів важлива?
Ігроманія – це серйозна проблема, яка у 2018 році була визнана захворюванням Всесвітньою організацією охорони здоров'я. Нині залежність від азартних ігор стала ще доступнішою, адже не потрібно шукати ігрові автомати чи йти до казино, для цього створено безліч застосунків у смартфонах. Поширена ця проблема і серед військових, які за допомогою азартних ігор долають стрес.
До цієї проблеми особливу увагу привернув військовослужбовець 59-ї бригади Павло Петриченко. 29 березня він створив петицію, яка за лічені години набрала необхідні 25 тисяч голосів. Павло в петиції зазначив, що ігроманія серед військових викликає швидку залежність через постійний стрес і легкий доступ до онлайн-ігор.
Того ж дня під час вечірнього звернення Володимир Зеленський відреагував на петицію та доручив СБУ, Держспецзв'язку, Мінцифри та РНБО проаналізувати питання роботи онлайн-казино. Рішення РНБО щодо обмеження роботи онлайн-казино президент ввів в дію через місяць. Там, зокрема, йшлося про негайну заборону доступу військових до азартних ігор в інтернеті. А Кабмін отримав завдання розробити порядок обмеження реклами азартних ігор, особливо з використанням символіки ЗСУ.
Ще через місяць Кабінет Міністрів постановою від 19 травня 2024 року обмежив рекламу азартних ігор в інтернеті та запровадив нові правила для їх організаторів. А Верховна Рада схвалила в першому читанні проєкт закону щодо вдосконалення державного регулювання діяльности азартних ігор та лотерей та боротьби з ігровою залежністю (лудоманією). Він передбачає обмеження реклами онлайн-казино, заборону спонсорства та залучення військових.
На жаль, сам автор петиції Павло Петриченко цього не дочекався – 15 квітня він загинув на фронті.
Тож блогери, які рекламують серед своїх підписників застосунки з азартними іграми, не лише сприяють поширенню ігроманії серед підписників та вводять їх в оману, а й порушують закон “Про рекламу”. Так-так, їхні фото з посиланнями на сайти казино та відео на кшталт “я закинула лише 150 гривень і вивели вже 6 тисяч”, – це ніщо інше як реклама.
Така реклама повинна містити застереження про ризики залежности – текстове або звукове попередження "Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри". Воно повинно займати не менше 15% площі реклами або звучати щонайменше раз на хвилину з такою ж гучністю, як інший звуковий ряд рекламного ролика.
Як можна долучитися?
Якщо ви побачили, як хтось незаконно рекламує онлайн казино, можете заповнити онлайн-форму на сайті КРАІЛ і повідомити туди про порушення. Для форми потрібні ваші контактні дані. Також потрібно додати скриншоти дописів із рекламою (краще зберігати їх одним документом у форматі PDF). Ще можна залити відеозапис екрана з рекламою на гугл-диск чи на Ютуб і додати це посилання.
Звернення можна відправити також електронним чи звичайним листом. Але тут КРАІЛ вмикає бюрократію і нам перші скарги довелося переробляти, бо електронне листування вони прирівнюють до звичайного і без підпису не приймають. Відтак простіше заповнити форму на сайті.
Також надавати інформацію про застосунки з нелегальними онлайн-казино просять у Мінцифри (щодо обмеження азартних ігор вони навіть звернулися до Apple та Google). 31 липня на платформі Apple було заблоковано 50 мобільних застосунків з онлайн-казино.
У Міністерстві обіцяють передавати цю інформацію, щоб і надалі ці додатки блокувалися. Тому якщо маєте такі кейси – повідомляйте на пошту [email protected] з темою листа “Блокування казино”.
Ну і замість епілогу
Оскільки сторінки почали активно блокували, нині блогери причаїлися: або припинили давати нелегальну рекламу, або вигадують хитрощі. Найбільш меткою виявилася все та ж Алхім. Вона створила телеграм-канал, на який можна потрапити лише за посиланнями, які вона кілька разів запостила в сторіс. На каналі стоїть захист від копіювання та пересилання дописів. Навіть якщо підписатися на цей канал, можливість зберігати фото чи робити скріншоти — обмежена. А коли робиш запис екрана чи скриншот із телефону, сторінка виглядає порожньою.
Усі ці викрутаси зайвий раз свідчать про те, що блогери чудово розуміють, що вони порушують закон, але замість того, що припинити дурити своїх підписників, мовляв, фріспини та додатки з казино – це нешкідлива забавка, вони шукають способи обійти правила