ПІДТРИМАТИ НАС
Допомога
ЗСУ

Як росія намагається втягнути українців у своє інформаційне болото через фейсбук

Останнім часом помічаємо негативний тренд в Фейсбуці, коли відбувається наповнення українських fb-стрічок контентом, подібним до того, що ми бачимо в російських соцмережах. Так, сторінка «Морє внутрі» сльозливо розповідає історію, як російський співак виконав українську пісню, чим розчулив росіян. «Комікси і нє толька» постять жарти на тему «Тіхава Дона» та «інааґєнтав». Розповідаємо про те, як Facebook у багатьох випадках обмежує абсолютно беземоційні дописи, навіть без натяку на «чутливий» контент, і мовляв це спам, соцмережа видаляла пости чи коментарі, що якимось чином пов'язані з російською війною проти України, не зачіпаючи при цьому проросійські пости.
ПРАВДА
ПРАВДА

Якщо вам також важливо захистити український інформаційний простір від російського впливу - допоможіть донести цей текст до більшої кількости людей. Поширте, перешліть його друзям. Разом ми сила❗

Ми не раз писали про те, як російські пропагандисти просувають ворожі наративи через рекламу Facebook. Заплатили 10-20 баксів, таргетували на українців — і вже сам Цукерберг активно впарюватиме нам українофобський контент. І це тоді, як цілком невинні дописи українців штучно обмежують.

Цього разу хочемо звернути вашу увагу на іншу тривожну тенденцію. Умовно назвімо її «вконтактизацією» фейсбука. Під цим терміном маємо на увазі наповнення українських fb-стрічок контентом, подібним до того, що ми бачимо в російських соцмережах.


Раніше ми з вами самостійно формували свої стрічки новин. Фейсбук аналізував наші та наших друзів вподобайки, коментарі, підписки. Й на підставі цього алгоритми формували нам пропозиції. Тобто якщо нам щось не подобалося, нарікати ми могли тільки на себе.

Саме тому ми весь час наполегливо радили ніяк не взаємодіяти з дописами, які вам не подобаються (це й зараз актуально). Ви можете когось проклинати, бажати, щоб місто на літеру м-ва згоріло дотла. Але все це грає на руку власнику дописа — він стає популярнішим, а значить його побачить більше людей. Серед іншого тепер і ваші друзі.

 Останні кілька місяців ситуація різко змінилася. Фейсбук почав активно рекомендувати підписатися на найрізноманітніші сторінки та групи з якими ні ви, ні ваші друзі жодним чином не взаємодіяли. Усе б нічого, але щонайменше половина з цих пропозицій — (навколо)російські.

Це не обов’язково щось політичне. Це може бути якийсь примітивний гумор, краєвиди природи, фотографії міст (нерідко маскви й пєтєрбурга), щось із історії або архітектури. Деякі пости навіть англійською мовою. Але якщо трішечки глибше копнути, з’ясується, що так чи інакше всі вони пов’язані з так званою росією.

Оця тематична нейтральність - чи не найбільша проблема. Важко оскаржити. Раніше ми безрезультативно вказували на мову ворожнечі, зараз радимо маркувати такі дописи за "невідповідність контенту".

Поки що рано казати, наскільки це дієво, оскільки подібні пости продовжують лізти у стрічку. Мижливо ситуація зміниться з часом - наприклад, для повної детоксикації YouTube нам знадобилося кілька місяців.

 Наведемо кілька прикладів таких дописів:

Ось сторінка «Душевнийе інтер’єри», де нам показують, як осучаснили «хрущовку». Далі «Хахачкала» радить, як облаштувати дитячу кімнату (при чому на фото символіка сайта «Однакласнікі»). «Морє внутрі» сльозливо розповідає історію, як російський співак виконав українську пісню, чим розчулив росіян. «Комікси і нє толька» постять жарти на тему «Тіхава Дона» та «інааґєнтав» (ми не зрозуміли, а ви?). «Совєтскій екран / кінашедеври СССР» цитує фільм «Афоня». «USSR Pictures» ностальгує за совіцьким дитинством. «Я люблю Санкт-Петербург» постить фоточки однойменного міста.

Це лише крапля в морі. Таких дописів сотні і після кожного оновлення сторінки або хвилинного скролингу вони повсякчас виринають перед очима. Якщо зайти на кожну з таких сторінок, ми побачимо десятки інших тематично схожих постів. На деяких чесно написано, що це російська сторінка, про деякі цю інформацію вдається з’ясувати після короткого аналізу.

Наприклад, російськомовна сторінка «Інтєрєсна пасматрєть» позиціонує себе як із Луцька. Мова вже викликає сумніви. Сумнівів стає ще більше, якщо подивитися, хто лайкає та коментує їхні дописи — переважно мешканці маскви та інших російських міст.

 Для чого це росіянам?

росія успішно промивала мізки українцям протягом усієї нашої незалежности. російська музика на українських радіостанціях, російські телесеріяли на українських телеканалах, російські телеведучі (Савік Шустер, Євґєній Кісєльов, Матвєй Ґанапольскій та десятки інших) в українських телепрограмах, російські та російськомовні книги на полицях українських книгарень. Ми впевнено йшли за білоруським сценарієм.

російська агресивна війна, а тим паче повномасштабне вторгнення, ба навіть геноцид — відвернули від росії багатьох навіть затятих симпатиків. російські імперці це усвідомлюють і тихо ненавидять путіна за те, що зіпсував тихе гарантоване поглинання України «рускім мірам» (читай — болотом).

Здається, нарешті це усвідомили й у кремлі. На цьому неодноразово наголошував державний зрадник України Віктар Мєдвєдчюк (знову клянчить у путіна гроші для лагідної пропаганди).

росія прагне:

▪️ відновити своє домінування в українському інформаційному просторі;
▪️ створити спільне на все так зване СНҐ інформаційне поле;
▪️ повернути нас у спільний імперський дискурс — щоб ми розуміли їхні меми, жарти, контекст, цитували російські фільми, співали російських пісень тощо.

 Як це робиться

Це може бути та сама реклама, але без відповідного грифу. Та/або рекомендація, що націлена на мешканців «цільового регіону». Росіяни можуть зумисно таргетувати українців або ж просто обирають регіон «Східна Європа», до якої входить також Україна. У кожному разі — це саме та авдиторія, яка цікавить російських пропагандистів.

Міжнародні компанії часто поділяють світ не за визнаними членами ООН кордонами. А за своїми уявленнями поділу світу — залежно від маркетингових цілей та фінансової спроможности. Нерідко в їхньому уявленні Україна є частиною росії. Принаймні ринково — це потенційні покупці, до яких вони вживають однакові стратегії. А коли обирають локацію регіонального офісу, то зазвичай він дислокується в більшій країні регіону. От і виходить, що Україна опиняється під російським впливом.

 Мордокнига

Що стосується Facebook, там не раз наголошували, що український контент не модерується з москви. Проте щоразу, коли обмежують допис про російську війну проти України або безпідставно блокують українського користувача, у нас виникають у цьому сумніви. Можливо це робиться не зумисно, але алгоритми налаштовані так, що грають на руку москві.

У 2019 році міжнародна корпорація Facebook офіційно оголосила, що на посаду менеджерки з публічної політики по Україні обрала Катерину Крук.

 «Ми дуже сподіваємося, що після цього призначення брутальне та непрофесійне ставлення компанії Facebook до України та українців нарешті припиниться», — заявив тодішній заступник міністра інформаційної політики України Дмитро Золотухін.

У березні цього року Катерина Крук нібито розвіяла 5 хибних уявлень про модерацію контенту в Facebook.

Зокрема вона запевнила, що:

▪️ за згадку про війну не блокують, лише за порушення правил;
▪️ кількість скарг не впливає на видалення;
▪️ контент модерується українською командою, ані модераторів, ані офісу в росії ми ніколи не мали;
▪️ заблюрений екран на деяких фото лише для того щоб кожен мав можливість обрати, чи хоче бачити жорсткий контент чи ні. Фото можна побачити якщо два рази по ньому клацнути;
▪️ якість роботи модераторів постійно перевіряється, є ціла система запобіганню можливим упередженням чи помилкам.

 На жаль, на практиці ми бачимо численні ознаки того, що її слова багато в чому не відповідають дійсності. Ставлення до українців не змінилося. Гаразд, аби проблема були лише в самоназві росіян, за яку ця соцмережа безапеляційно блокує. Але ми були свідками, як Facebook багаторазово обмежував абсолютно беземоційні дописи, навіть без натяку на «чутливий» контент.

Скасувати обмеження та/або блокування вдавалося лише після широкого розголосу та ручного втручання. Це поодинокі випадки, які можна перелічити на пальцях. Якщо у вас немає багатотисячної авдиторії, якщо про вашу проблему не напишуть журналісти, шансів захистити свої права у вас майже немає.

Не знаходимо виразної відповіді на це питання також у Стандартах спільноти та в роз’ясненні про те, як Фейсбук пропонує персоналізовані рекомендації користувачам.

Там написано, що «якщо ви й інший користувач маєте спільного друга на Facebook, ми можемо порекомендувати цього користувача як нового потенційного друга для вас». Але там немає пояснення щодо тих рекомендацій, з якими у вас взагалі немає точок дотику. Гаразд, на певній сторінці може трапитися неуважний «френд», який машинально лайкнув одну з цих сторінок. Але це не пояснює десятки інших прикладів.

Друзі, будь ласка, допоможіть нам надати розголос цій проблемі. Ваші поширення сприяють тому, що цей текст прочитає ще більше людей. Дякуємо вам за підтримку!  small logo

АКТУАЛЬНІ НОВИНИ
01 / 01