ПІДТРИМАТИ НАС
Допомога
ЗСУ

Як YouTube сприяє російській пропаганді в Польщі: дослідження Texty.org.ua

Розповідаємо про те, як YouTube впливає на поширення російської пропаганди та антиукраїнських настроїв у Польщі. Наводимо аргументи та приклади, базуючись на дослідженні Texty.org.ua, яке за допомогою власного застосунку проаналізувало алгоритми рекомендацій YouTube серед 122 поляків.
ПРАВДА
ПРАВДА

Ми вже розповідали, як платформа YouTube через систему рекомендації просуває загрозливий і небезпечний контент для української національної безпеки. 

Сьогодні на прикладі дослідження Texty.org.ua розглянемо, як алгоритми YouTube поширюють російську пропаганду у Польщі.


Ризики натрапити на російську дезінформацію та пропаганду на YouTube у Польщі менші, ніж в Україні. Попри це у польському YouTube все одно присутні антиукраїнські настрої та наративи російської пропаганди — їх поширюють блогери та ультраправі сили.

 Методологія

За допомогою власноруч створеного застосунку журналісти протягом двох місяців досліджували алгоритми рекомендацій YouTube серед 122 поляків.

Що захищає поляків від російської пропаганди?

Перше — поляки значно менше використовують YouTube для перегляду новин.

Вони переважно переглядають новини та політичні телешоу на сторінках онлайн-медіа, телебаченні або стримінгових платформах. Більшість цих польських програм можна подивитися лише за підпискою або на сайті у власному відеопрогравачі медіа.

Друге — незнання російської мови.

Оскільки поляки у переважній більшості не володіють російською, то російськомовна конспірологія, лікування содою та пропаганда не надто активно їм рекомендуються алгоритмами YouTube.

 Третє (і, ймовірно, найважливіше) — європейське законодавство, яке змушує YouTube підходити більш відповідально, до того, що він показує.

Крім уже наявних політик модерації YouTube, наприкінці серпня 2023-го в ЄС набрав чинності закон про цифрові послуги. Його основне завдання — боротися з незаконним контентом і створити сильніші механізми громадського контролю за онлайн-платформами.

Тепер великі платформи та пошукові системи мають суворо стежити за контентом, що розміщується, негайно видаляти незаконний і прибирати таргетовану рекламу на основі сексуальної орієнтації, релігії, етнічної належності чи політичних переконань.

 Хто просуває російську пропаганду у польському YouTube

Звісно, все це не означає, що у польському YouTube відсутні антиукраїнські настрої та російська пропаганда. Зокрема, інфоблогери — чи не найактивніша категорія контентмейкерів на польському YouTube, яка їх просуває.

Наприклад, на третьому місці серед найбільш коментованих YouTube-каналів у Польщі «Дикий тренер» («Dziki Trener»). Його перші відео цілком відповідали назві каналу. Сьогодні ж він просуває радше емоційну оцінку актуальних соціально-політичних питань — від цінностей сучасної молоді до (не)вдячності українських біженців.

Ще один приклад — польський журналіст й сатирик Войцех Цейровський (Wojciech Cejrowski). Колись він був відомий як мандрівник, сьогодні — використовує це амплуа разом із фірмовим гавайським стилем і туканом на аватарці, щоб гарантувати собі впізнаваність та успішно просувати свої відео на YouTube-каналі з 630 тисячами підписників. Більшість його відео вже давно не про мандри, а про НАТО й геополітику.

Зокрема, у своїх відео Цейровський виправдовув рішення Путіна розпочати війну, звинувачуючи Польщу та країни Заходу, а до початку повномасштабного вторгнення поширював тези, що «мета Путіна — це Україна, а мета Байдена — це війна».

До чого тут алгоритми YouTube?

Багато підписників, переглядів і коментарів — і ось уже контент блогера просуває сам YouTube. Якщо польський користувач хоч раз переглянув відео «Дикого тренера», Войцеха Цейровського чи інфоблогерів з подібною риторикою, то YouTube затягує його у «інформаційну воронку» — YouTube доволі добре виявляє антиукраїнські відео та пропонує у схожих не менш антиукраїнські.

Це було зафіксовано у дослідженні на прикладі одного учасника, якому під час перегляду інформаційно-маніпулятивних каналів YouTube почав рекомендувати контент з наративами російської пропаганди. Наприклад, відео «Непопулярна правда про російсько-українську війну. Роберт Чеда та Ян Пінський» або канал «Wiadomości-Polska», де часто маніпулятивно висвітлюються теми зовнішньої політики й транслюються фейки (наприклад, щодо запровадження смертної кари для зрадників в Україні).

Наразі YouTube — одна з найпопулярніших соціальних мереж у Польщі. Станом на 2023 рік ним користується 27,5 млн польських користувачів — двоє з трьох поляків заходять сюди переглянути відео чи послухати музику. І хоч у Польщі маніпулювати навколополітичним контентом через YouTube складніше, ніж в Україні, але це все ще можливо  small logo

НАД ПРОЄКТОМ ПРАЦЮВАЛИ
Сова
Сова
фактчекерка на всі крильця
АКТУАЛЬНІ НОВИНИ
01 / 01