Яким є твій цифровий слід в Інтернеті
Щодня кожен із нас має цифрові рутини. Хтось читає новини в інтернеті, поки п'є ранкову каву. Інші на одній нозі в тролейбусі перевіряють «електронку» зі смартфона. Треті чатяться в соцмережах, ще хтось постить самознимки.
Щоразу люди залишають по собі так звані цифрові сліди. Інтернет назавжди запам’ятовує всі ваші дії: коли та куди ви заходили, що робили, з ким спілкувалися.
Але наскільки безпечно ділитися такою інформацією? Ми докладно розібралися в цьому питанні, мостіться зручненько, ми починаємо.
Цифровий слід умовно можна поділити на два типи.
Активний — це інформація, якою користувач сам поділився. Це можуть бути обліковки в соцмережах, дописи, файли cookie, підписки на розсилку новин, електронні листи тощо.
Пасивний слід охоплює всі ваші дії, коли ви не знаєте, що це хтось відслідковує. Наприклад, сайти, що збирають інформацію про кількість відвідувачів, місце, звідки вони заходять, які в них IP-адреси.
Де натоптали
Рекламодавці збирають та аналізують дані про ваші покупки для персоналізованої реклами. Соціальні мережі відслідковують ваші вподобання, поширення та коментарі — щоб розуміти які товари в майбутньому запропонувати.
Оскільки технології з кожною хвилиною інтегруються дедалі глибше в наше повсякденне життя, цифровий слід фактично формує уявлення про нашу поведінку, вподобання та ідентичність. А головне — розростається він у геометричній прогресії.
Найпопулярніші типи вебсайтів та додатків, які користувачі відвідували протягом червня 2022 року:
95,5%: чати та обмін повідомленнями;
95,2%: соціальні мережі;
82,6%: пошукові системи або вебпортали;
56,1%: шопінг, аукціони або оголошення.
Основні тенденції:
1. Поширення даних
Обсяги цифрових даних, що генеруються людьми, стрімко зросли завдяки розповсюдженню соцмереж, смартфонів та інших ґаджетів. Очікується, що до 2025 року у світі щодня створюватиметься 463 ексабайтів даних (ексабайт - 1.0 × 1018 байта).
2. Персоналізація
Компанії працюють з цифровим слідом, щоб надавати користувачам персоналізований досвід. Наприклад, інтернет-магазини використовують історію покупок, щоб рекомендувати певні продукти.
3. Охорона здоров'я та добробут
Портативні пристрої та додатки для здоров'я збирають дані про фізичну активність, сон та інші життєво важливі показники. Дослідники використовують ці дані, щоб отримати уявлення про здоров'я населення.
Небезпеки:
1. Порушення приватності
Оприлюднення особистої інформації може призвести до крадіжки особистих даних, стеження та несанкціонованого доступу;
2. Витік даних та кібератаки
Великий цифровий слід безцінний для кіберзлочинців. У 2020 році через витік даних злочинці викрали понад 36 мільярдів записів. Отримавши такі дані, вони намагаються зламати ваші банківські рахунки або продати їх іншим шахраям. Потрапивши в цю пастку одного разу, ви можете витратити роки на розгрібання наслідків;
3. Спостереження та відстеження
Урядові установи та корпорації використовують дані населення для відстеження. Це може порушувати громадянські свободи;
4. Фейки
Творці фейкових новин, використовують цифрові сліди користувачів для адаптації свого контенту. Намагаються зробити його таким, щоб він відповідав переконанням та вподобанням конкретної людини, навіть якщо це не має нічого спільного з реальністю.
Тобто вони аналізують, на які речі люди найбільше реагують, що найбільше поширюють і вже на основі цього створюють тексти, часто з сенсаційними заголовками та емоційними наративами.
5. Фотоманіпуляції
Коли люди діляться фотографіями своїх дітей на онлайн-платформах, це дає можливість злочинцям використовувати ці фотографії для шахрайства, дитячої порнографії або навіть жорстокого поводження з дітьми.
Недавнє розслідування BBC показало, що за допомогою ШІ автори щомісяця можуть створювати тисячі зображень порнографічного характеру з дітьми різного віку.
Пандемія лише збільшила кількість персональних даних в інтернеті, оскільки людей стали більше проводити час в онлайні. Хтось по роботі, навчанні, хтось просто для підтримання соціальних зв'язків. Завдяки цьому сьогодні практично неможливо відрізнити вашу цифрову ідентичність від реальної особистості.
Цифровий слід людини зазвичай балансує між зручністю та потенційними небезпеками. Хоча збір даних про вас і надає переваги - персоналізація вебсторінок на основі наших уподобань та потреб - ваша постійна присутність онлайн створює ризики для безпеки. Злочинці вигадують нові способи, як ошукати звичайних користувачів, викрасти гроші.
Ось кілька кроків, які вас убезпечать:
1. Обмеження
Оскільки соціальні мережі фінансово зацікавлені у ваших даних, їхні налаштування за замовчуванням зазвичай роблять вас максимально видимими. Але це можна змінити в налаштуваннях. Ви можете обмежити коло тих, хто може вас знайти, самостійно обрати дані, які дозволяєте збирати додаткам.
2. Реєстрація
Використовуйте для реєстрацій одноразову електронну пошту. За допомогою таких сервісів, як Burner Mail, анонімні адреси електронної пошти генеруються для кожної послуги, на яку ви реєструєтеся, зберігаючи вашу поштову скриньку у безпеці та конфіденційності. Це також ускладнює здатність компаній і рекламодавців відстежувати вас в інтернеті